مهرداد فرزندیپور؛ زهرا میدانی
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: نظر به اهمیت نقش کاربران در موفقیت یا شکست یک سیستم اطلاعات بیمارستانی و همچنین سهم شرکتهای نرمافزاری به عنوان عرضه کنندهی «خدمات سیستمهای اطلاعاتی» نه فقط «فروشندهی محصولات»، این مطالعه با هدف ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بر اساس نیازهای کاربران در ایران انجام شده است. روش بررسی: از ...
بیشتر
مقدمه: نظر به اهمیت نقش کاربران در موفقیت یا شکست یک سیستم اطلاعات بیمارستانی و همچنین سهم شرکتهای نرمافزاری به عنوان عرضه کنندهی «خدمات سیستمهای اطلاعاتی» نه فقط «فروشندهی محصولات»، این مطالعه با هدف ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بر اساس نیازهای کاربران در ایران انجام شده است. روش بررسی: از طریق یک مطالعهی توصیفی، 5 شرکت که بیشترین نقش را در عرضهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در مراکز آموزشی درمانی داشتند، انتخاب شدند. نرمافزارهای HIS (Hospital Information System) با استفاده از چک لیست و از طریق مشاهده در 8 بیمارستان بر اساس معیارهای تعیین شده، مورد ارزیابی قرار گرفتند. چک لیست اولیه بر اساس نوشتهجات و کاتالوگ/بروشور شرکتهای عرضه کنندهی نرمافزار HIS تهیه شد و طبق دیدگاه کاربران و متخصصین، مورد ویرایش قرار گرفت. جهت تأمین پایایی چک لیست، مطالعهی پایلوتی انجام شد تا نرمافزارهای HIS را مورد ارزیابی قرار دهد. جهت تعیین روایی چک لیست نیز از شیوهی آزمون- بازآزمون استفاده شد. دادهها از طریق مشاهدهی مستقیم، مصاحبه با کاربر و مسؤول واحد IT بیمارستان جمعآوری شد و به وسیلهی آمار توصیفی و نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نرمافزار شرکت طراحان بوعلی با 67 درصد، بیشترین نیاز کاربران را برآورده نموده است. هر چند همین شرکت انتظارات کاربران را به صورت متناسب تأمین نمیکرد؛ مدارک پزشکی (5/74 درصد)، داروخانه (6/58 درصد)، آزمایشگاه (5/74 درصد)، پرستاری (3/23 درصد) و مالی (4/65 درصد). حداقل نیاز کاربران (29 درصد) توسط شرکت نرمافزار میکرو افزار قشم برآورده شده است. اگر چه بیشترین نیاز کاربران در بخشهای داروخانه (6/58 درصد)، آزمایشگاه (69 درصد) و پرستاری (60 درصد) توسط همین شرکت تأمین شده است. نتیجهگیری: هیچ یک از نرمافزارهای مورد ارزیابی، نیاز کاربران را به طور کامل در کلیهی بخشها برآورده نمیکنند. شکست در برآوردن انتظارات کاربران در این سیستمها را میتوان به مشارکت ضعیف کاربران در طراحی این سیستمها نسبت داد؛ شاید بتوان اذعان داشت که طراحی سیستمهای اطلاعاتی در کشورمان هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. از اینرو با توجه به اهمیت نقش کاربر در موفقیت سیستم اطلاعاتی، به کارگیری رویکردهای جامع جهت طراحی این سیستمها بر اساس اهداف و فرایندهای سازمان و نیاز کاربر ضرورری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: نظام اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری مدارک پزشکی؛ بخش مدارک پزشکی.